Kaituri

Tietoa virkistys- ja vapaa-ajanviettopaikasta Kaiturista

Kaiturin osoite on Tikkuhöyläntie 125, Lohja. (Navigaattoriin kannattaa laittaa Tikkuhöyläntie 180).

Lohjan kaupungissa sijaitseva Sammatti (1300 asukasta) sijaitsee Länsi-Uudellamaalla Lohjanjärven pohjoispuolella. Helsingistä on Sammattiin matkaa vain 80 kilometriä. Sammatti kuuluu rehevään ja lehtomaiseen Lohjan järviseudun vaihtelevakumpuiseen ja paikoin kallioiseen mäkimaahan. Kunnan keskiosia luonnehtivat lukuisat järvet mm suuri Enäjärvi, jossa ovat myös loma- ja virkistyskeskus Kaiturin kalastusalueet, venelaituri ja veneet. Sammatti tunnetaan Elias Lönnrotin entisenä kotikuntana, mistä kertovat Eliaksen synnyintalo Paikkarin torppa ja sen edustalla sijaitseva Lönnrotin patsas (E. Halonen 1952) sekä Lönnrotin kotitila Nikun tila. Sammatin vanha puukirkko  on vuodelta 1755. Kirkonkylässä järjestetään vuosittain perinteiset Sampo-juhlat.

Rautatieläisten Liiton Osasto N:o 1 ry. perusti vuonna 1973 Loma- ja virkistyspaikka Kaiturin. Osasto fuusioitui 1.1.2005 Rautatieläisten Liiton osasto 25 ry:n, jolloin Kaiturin omistus siirtyi uudelle osastolle. Rautatieläisten Liiton yhdistyessä JHL ry kanssa v. 2012, ammattiosaston uudeksi nimeksi tuli Raideammattilaisten osasto 25 JHL ry Helsinki.

Kaituri sijaitsee noin seitsemän kilometrin päässä Sammatin keskustasta luoteeseen. Kaiturin 7,8 hehtaarin kokoinen virkistysalue on maastoltaan rinteisten sekametsien ja mäntyvaltaisten kalliolakien elävöittämää.

Alueen itäreuna rajautuu Kaituri-lampeen, jonka läheisyydessä päärakennus, sauna ja grillikatos sijaitsevat. Alueen länsipuoleisilta korkeilta kallioilta avautuu huikean kaunis maisema ylitse Enäjärven. Osasto on lunastanut alueelle kalastusluvat jotka ovat jäsenten käytössä ja saatavilla päärakennuksesta pirtin puolelta. Metsän antimet marjat ja sienet ovat käden ulottuvilla. Alue onkin kuuluisa juuri runsaista sienisadoistaan.

Päärakennuksena toimii Pirtti N:o 1, jossa on kokous-/takkahuone ja keittiö. Takkahuone on kaikkien alueella olevien yhteisessä käytössä, jollei sitä ole erikseen varattu yksityistilaisuuteen.

Päärakennuksessa on myös omalla sisään käynnillä oleva erikseen varattava huoneisto, joka sisältää kaksi asuinhuonetta ja oman keittiön sekä kuistin. Huoneistoa voi varata ympäri vuoden. Varustustaso on sama kuin mökeissä. Varauksista peritään osaston päättämä pieni kulukorvaus.

Hirsimökit n:ot 1, 2, 3 ja 4 sijaitsevat pienen matkan päässä Kaituri-lammesta. Mökkejä voi varata osaston valtuuttamalta kaituritoimikunnan jäseneltä. Mökit ovat käytössä 15.4 – 15.10

Mökeissä on varusteena vuoteet neljälle, varusteltuna patjoilla, tyynyillä ja peitteillä. Keittiönurkkauksessa on sähköliesi (pienellä uunilla), jääkaappi ja perusastiasto. Lämmitystä varten on sähköpatteri. Kesävesiposti löytyy mökin nurkalta. Juomavesi on syytä keittää tai tuoda omaa vettä mukana. Liinavaatteet pitää tuoda omat.

Rantasauna sijaitsee Kaituri-lammen rannalla, laiturilta pääsee mukavasti uimaan.Saunassa on kaksi pukuhuonetta, saunavuorot varataan saunan seinään kinnitetylle liitutaululle.

Katettu rantagrilli on aivan Kaituri-lammen rannan tuntumassa varusteltuna pirttipöydällä ja penkeillä. Maisemoitunut erägrilli löytyy alueen länsiosan kallioilta, josta näkymä kauniille Enäjärvelle. Kaituri-lammella on yksi ja Enäjärven luvallisissa paikoissa kolme soutuvenettä, joiden avaimet ovat Pirtin avainkaapissa. Veneet ovat kaikkien käytössä kuten myös kalastusluvat osaston lunastamille luville. Grillien ja veneiden sijainti selviää Pirtin ilmoitustaulun kartasta.

Matkailuvaunuille on osoitettu 10 sähköllistä paikkaa, joita voi varata ja ovat käytössä ympäri vuoden.

Kaiturin virkistysalueella huomioidaan myös käymälöissä luontoystävällisyys. Alueella on yhteensä kolme kompostoivaa ulkokäymälää.

Pirtti
Kaiturilampi